یا من اسمه دواء و ذکره شفاء
سلامت باشید
Home | Archive | Rss
  پیام سلامت غذا،پخت غذا با روغن‌های مختلف

روغنسلامت انسان از بدو حیات تا آخرین لحظه زندگی وابسته به تغذیه صحیح است و تغذیه سالم لازمه داشتن قلب سالم است، در این بین نوع روغن مورد مصرف و نحوه پخت و مصرف آنها نقش مهمی در سلامت انسان بویژه قلب و عروق دارد. روغن‌ها و چربی‌ها ترکیبات مغذی و ارزشمندی هستند که در رژیم غذایی به اشکال مختلف دیده شده و کمیت و کیفیت آنها در جیره غذایی تاثیر به سزایی در سلامتی دارد.

چربیها براساس نوع چربی موجود در آنها به 3 گروه تقسیم می‌شوند: اشباع، غیر اشباع با یک باند دوگانه، غیراشباع با چند باند دوگانه.

کلاً تمام چربیهای حیوانی، کره، خامه، زرده تخم‌مرغ، خوراک مغز.... حاوی چربیهای اشباع شده هستند مصرف مداوم این غذاها موجب افزایش کلسترول و تصلب شرائین می‌گردد که با بیماریهای قلبی و سرطان در ارتباط است. مصرف کم چربیهای غیراشباع با یک باند دوگانه (گردو، روغن زیتون....) و غیر اشباع با چند باند دوگانه مانند (سویا، پنبه دانه، ذرت، آفتابگردان...) بر سلامتی تأثیر مثبت دارد.

همه ما می‌دانیم چه غذاهایی برای سلامتی انسان مفید است اما چگونگی تهیه و پخت این غذاها و نوع روغن بکار رفته بسیار مهم است. لذا در این متن آموزشی ما قصد داریم شما را با انواع روغن‌ها و چربیها آشنا کرده و طریقه استفاده صحیح از هرکدام از آنها را برایتان شرح ‌دهیم.


روغن کانولا:

فواید:

حاوی میزان کمی اسیدهای چرب اشباع شده می‌باشد.

از نظر اسیدهای چرب غیراشباع با یک باند دوگانه غنی است.

حاوی میزان زیاد اسید چرب امگا 3 می‌باشد.

مضرات:

قابلیت فاسد شدن آن نسبت به سایر روغن‌ها بیشتر است.

درجه حرارت بالا بر روی این روغن و دود ناشی از آن موجب تولید مواد سمی و افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه می‌شود.

طریقه استفاده از این روغن :

از روغن کانولا می‌توان برای سرخ کردن غذا استفاده کرد میزان حرارت باید در حد کم تا متوسط باشد.

 

روغن زیتون:

فواید:

حاوی میزان زیادی روغن غیراشباع با یک باند دوگانه می‌باشد.

حاوی میزان زیادی آنتی اکسیدان است.

حاوی مواد شیمیایی گیاهی است که باعث کاهش کلسترول و خطر ابتلا به سرطان می‌شود.

دوام و مدت نگهداری آن نسبت به روغن‌های دیگر بیشتر است و حتی می‌توان آن را فریز کرد.

مضرات: 

حرارت زیاد در دمای بالا می‌تواند باعث بی‌ثباتی و ناپایداری روغن شود و کمی از طعم و بوی آن از بین می‌رود.

طریقه استفاده از این روغن:

گرچه می‌توان از این روغن برای آشپزی استفاده کرد، اما استفاده از آن در سالاد فصل و سالاد الویه بهتر است.

 

روغن سویا:

فواید:

حاوی میزان زیادی اسیدچرب امگا 3 می‌باشد.

از نظر ویتامین E غنی است.

حاوی میزان زیادی اسید چرب غیراشباع با چند باند دوگانه می‌باشد.

 

مضرات:
 

در دمای بالا قدرت پایداری ندارد.

تحقیقات و آزمایشات نشان می‌دهد که در صورت حرارت زیاد بر روی آن تولید مواد سمی می‌کند.

طریقه استفاده از این روغن:

از این روغن در مایونز و مارگارین استفاده می‌شود.

 

کره:

فواید: 

منبعی برای ویتامین A، D، K و E می‌باشد.

حاوی سلنیوم که یک آنتی اکسیدان است می‌باشد.

همچنین حاوی آیودین می‌باشد که برای غده تیروئید مفید است.

مضرات: 

حاوی میزان زیادی اسیدهای چرب اشباع است.

کالری بسیار بالایی دارد.

طریقه استفاده از این روغن: 

از کره می‌توان در پخت غذا استفاده کرد.

 

مارگارین:

فواید: 

مزه خوبی دارد.

منبعی برای ویتامین E محسوب می‌شود.

استفاده از آن آسان است.

طریقه استفاده از این روغن: 

از مارگارین می‌توان به عنوان جایگزینی برای کره در بسیاری از غذاها استفاده کرد.

برای سرخ کردن گوشت و سبزیجات نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

 

روغن، کره یا مارگارین همه دارای چربی و کالری بسیار بالایی هستند. بطوریکه یک قاشق مرباخوری از انواع روغنها حاوی 45 کالری می‌باشد بنابراین استفاده از انواع روغنها باید در حد متعادل باشد و زیاده‌روی در مصرف آنها می‌تواند سلامتی را تهدید نماید.

جهت سرخ کردن مواد غذایی بهتر است از روغن مایع مخصوص سرخ کردنی استفاده شود.

از روغنهای مایع معمولی برای پخت و پز و سالاد استفاده شود.

تگ های این مطلب :تغذیه
نویسنده : Admin | ساعت ۸:٥٥ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/٦/۱۱
پيام هاي ديگران () | لینک ثابت