یا من اسمه دواء و ذکره شفاء
سلامت باشید
Home | Archive | Rss
  تغذیه بهتردر پرتو تعالیم حیات بخش اسلام

تغذیه در اسلاماسلام دین انسان سازی و سعادت انسان در هر دو دنیا است، لذا همراه با هزاران دستور برای بهتر زیستن در مورد تغذیه نیز رهنمودهایی دارد که استفاده از آنها به نفع همه است. حتی کسانی که اعتقادی به اسلام ندارند. از این رهنمودها می‌توانند استفاده کنند. لذا خدای رحمان در قرآن کریم می‌فرماید: یا ایهاالناس کلومما فی‌الارض حلالا طیبا (بقره 168). یعنی ای مردم (اعم از مومن و غیرمومن) از خوردنیهای حلال و پاکیزه بخورید. اما همین خدای رحیم در آیاتی دیگر مومنان وحتی پیامبران را دعوت به تغذیه از غذاهای حلال و پاکیزه می‌کند (انفال 69، مائده 88، نحل 114، بقره 172 مائده 4 و 5و 87، اعراف 32 و 157، انفال 26، مومنین 51).

رحمان: خدایی که نسبت به همه بندگان مهربان است.

رحیم: خدایی که نسبت به اهل ایمان عنایت خاص دارد.


قواعد تغذیه:

در قرآن کریم آیات متعددی است که با توجه به آنها می‌توان قواعد تغذیه را استخراج و طبقه‌بندی کرد. اما در این میان در چند آیه نکته‌های مهمی به صراحت دیده می‌شود. که ماهم بر همان اساس قوائد قرآنی را ذکر می‌کنیم.

1-      فلینضر الانسان الی طعامه (24 سوره عبس).

انسان باید در غذای خود به دقت بنگرد (نگریستن و نظر با رویت و دیدن متفاوت است).

نظر کردن به غذا برای پی بردن به آنچه: آیا حلال و حرام خدا در آن رعایت شده است؟ آیا مقدار و ترکیب آن با نیاز مصرف کننده تناسب دارد؟ آیا سالم و بهداشتی است؟ آیا سازگار با شرایط جسمی و روانی مصرف کننده می‌باشد. آیا ارزش غذایی آن در فرآیند تهیه تا حد امکان حفظ شده است؟ آیا مسائل اجتماعی – فرهنگی و مانند اینها و نیز حقوق مردم در مورد آن مراعات شده است؟ و آیا و آیا و آیا...؟

2-      انتخاب آگاهانه غذای پاکیزه‌تر (آیه 19 سوره کهف.... فیلنظر ایها از کی طعاما).

3-   اجتناب از غذاهای پلید و آلوده (آیه 157 سوره اعراف) و نیز اجتناب از هرگونه غذای تحریم شده (آیه 145 انعام، 3 مائده، 173 بقره، 12 انعام) پرهیز از تحریم غذاهای پاکیزه و حلال (آیه 87 سوره مائده).

4-   بهره‌گیری شایسته و متعادل از غذاهای پاکیزه (آیه 157 اعراف، 168 و 172 بقره، 16 و 132 اعراف، 4 و 87 و 88 مائده، 71 طه) و استفاده از غذاهایی که حلال بودن آنها مورد تایید قرآن قرار گرفته است (انعام آیات 143 و 144 و 118، مائده آیات 1 و 30 سوره حج و آیه 6 سوره زمر و آیه 168 سوره بقره).

5-      رعایت اعتدال و میانه‌روی در خوردن و آشامیدن و پرهیز از افراط و تفریط (آیه 31 سوره اعراف: کلو واشربو و لاتسرفو).

6-   توجه ویژه در تغذیه کودکان به خصوص در دوسال اول زندگی: (آیات 233 سوره بقره، 14 لقمان، 15 احقاف، و 6 سوره طلاق) و تأکید بر شیرمادر و حتی تاکید بر ضرورت دادن آغوز به کودک (آیه 8 سوره قصص).

7-   خدای رحمان و رحیم امکان تغذیه همه مردم جهان را از غذای کافی فراهم کرده است لذا گرسنگی نتیجه ناآگاهی یا بی‌عدالتی یا هردوی آنها است (آیه 6 سوره هود و 34 سوره ابراهیم).

8-      از این خوردنیها در قرآن نام برده شده است:

-          میوه‌ها به طور کلی از انار، انجیر، انگور، خرما، زیتون، موز، کنار (میوه سدر) به طور خاص.

-          سبزیجات و سبزیجات معطر بطور کلی و از پیاز، سیر، کدو، خیار، گل سرخ، زنجبیل و ....

-          غلات و حبوبات بطور کلی و عدس بطور خاص.

-          نوشیدنیها: آب، شیر، شیرمادر، آب چشمه، آب معدنی، عسل و ...

-          گوشت حیوانات و پرندگان.

-          و غذاهای حرام و غذاهای اهل جهنم.

 

رهنمودهای دیگر اسلامی در روایات معصومین (ع):

نهی از پرخوری:

پرخوری، مصرف بیش از حد نیاز انسان است حتی فتوا به حرمت آن داده شده است. کتاب‌الدروس الفقهیه – شهید اول.

3 روز یکبار گوشت خوردن مستحب است پرهیز از زیاده‌روی در مصرف گوشت و پرهیز از ترک مصرف گوشت.

توصیه به مصرف سبزیجات پاکیزه و تازه تا جایی که سفره بدون سبزیجات ناخوشایند معرفی شده است. در میان انواع سبزیجات به بعضی از آنها از جمله خرفه، شنبلیله، به لحاظ ارزش غذایی خاص آن تاکید شده است.

خواص انواع میوه‌جات و سبزیجات و نکته‌هایی در مورد چگونگی مصرف آنها، همچنین تاکید بر شستشوی کامل میوه‌جات ( با تاکید اینکه روی هر میوه‌ای آلودگی و یا به تعبیر روایت سمی وجود دارد) درمنابع روایی یافت می‌شود.

-          پرهیز از خوردن گوشت به صورت نیم پخته، خام، نمک سود و مانند اینها و استفاده از گوشت تازه.

-          ضرورت دقت در تازگی ماهی.

-          نکته‌های آموزنده در نگهداری غلات از جمله در داستان حضرت یوسف (ع).

-          انتخاب ظروف طبخ و نگهداری مواد غذایی به صورت مطلوب و تلاش و نظافت آنها.

-          آداب غذا خوردن به نقل از حدیث حضرت فاطمه زهرا(س) شامل موارد زیر:

1-      خدا را یاد کردن و نعمت را از او دانستن.

2-      راضی بودن از خواست پروردگار و نعمتهای او.

3-      شروع غذا خوردن با بسم‌ا... گفتن.

4-      شکرگزاری در آغاز و پایان غذا خوردن.

5-      شستشوی کامل دستها قبل از غذا خوردن.

6-      در حال نشسته غذا خوردن.

7-      تمایل به جاب چپ به هنگام نشستن برای غذا خوردن.

8-      با سه انگشت غذا خوردن.

9-      لقمه‌های کوچک غذا را برداشتن.

10-   غذا را به خوبی جویدن.

11-   از جلوی خود غذا برداشتن (نه از جلوی دیگران).

12-   هنگام غذا خوردن به صورت افراد زیاد نگاه نکردن.

 

-          خودداری از آب زیاد در وسط غذا خوردن یا بلافاصله بعد از غذا آب آشامیدن (بخصوص اگر غذا چرب باشد).

-          تنوع در غذا خوردن.

-          صبحانه را زود خوردن و شام را هنگام غروب صرف کردن.

-          حتی‌الامکان برنامه تغذیه صبح و غروب باشد.

-          قبل از احساس گرسنگی غذا نخوردن و قبل از سیر شدن دست از غذاخوردن کشیدن.

-          خودداری از مصرف غذا بصورت داغ.

-          خودداری از غذا روی غذا خوردن (تداخل) و پرهیز از غذا بعد از سیر شدن.

-          توجه به بهداشت دهان و دندان و مسواک مرتب.

تگ های این مطلب :تغذیه
نویسنده : Admin | ساعت ۱٢:٤٤ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٦/۱۱
پيام هاي ديگران () | لینک ثابت