یا من اسمه دواء و ذکره شفاء
سلامت باشید
Home | Archive | Rss
  تغذیه و افسردگی

افسردگی

تغذیه و افسردگیدکتر "مهدی اخبارده" متخصص تغذیه از دانشگاه بوستون آمریکا، در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: به طور قطعی نمی توان گفت افسردگی مشخصا ناشی از چیست اما علت هایی همچون استرس های شدید، حوادث زندگی، عدم تعادل شیمیایی در مغز، اختلالات تیروئید و کمبودهای تغذیه ای، فقر غذایی، کاهش قند خون، کم تحرکی و آلرژی ها در بروز افسردگی ها موثر است.


وی گفت: یکی از مهم ترین علل افسردگی ژنتیک است که معمولاً تا حدود 50 درصد نقش آن ثابت شده است.
به گفته این محقق مرکز تحقیقات علوم بالینی آمریکا، بیشتر مردم به استرس روزمره در درجات مختلف دچار می شوند که پاسخ افراد به این استرس ها متفاوت است. اگر استرس از نوع بسیار شدید باشد (مثل مرگ یکی از عزیزان مثلا مرگ فرزند) و مکانیسم تطابق فرد پاسخگو نباشد معمولاً افسردگی رخ می دهد.
عضو مرکز تحقیقات علوم اعصاب آمریکا یادآور شد: وقتی مغز سروتونین تولید می کند استرس کم می شود وقتی دوپامین یا نوراپی نفرین تولید می شود، تمایل به فکر کردن و سطح هوشیاری بیشتر می شود.
وی گفت: سروتونین هورمونی است که نقش مهمی در خلق، خواب و اشتها دارد و سطوح پایین آن باعث افسردگی، اضطراب و اختلالات خواب می شود.سروتونین از ماده ای به نام آمینو اسیدتریپتوفان تولید می شود که کمبود این اسیدآمینه ممکن است در کاهش سطح سروتونین نقش موثری داشته باشد.
عضو انجمن تغذیه آمریکا اظهار داشت: خوردن کربوهیدرات های مرکب به طور غیرمستقیم باعث افزایش سطح تریپتوفان شده و در نتیجه سروتونین افزایش می یابد.
این متخصص تغذیه افزود: مواد غذایی حاوی پروتئین بالا (مثل گوشت سفید) باعث افزایش سطح دوپامین و نوراپی نفرین می شود که در این حالت هوشیاری فرد بالا می رود. بنابراین مصرف این گروه از مواد غذایی در معالجه این افراد نقش بسیار مهمی دارد.
وی اضافه کرد: علاوه بر این یکی از عوامل موثر در درمان افسردگی های مزمن سیستم حمایتی خوب از طرف دوستان و فامیل است که در پیشرفت درمان این افراد بسیار موثر است.
این متخصص تغذیه در خصوص نکات مهم تغذیه ای در افسردگی گفت: خوردن مواد غذایی حاوی کربوهیدرات بالا شامل میوه ها و همچنین سبزیجات، لوبیای سویا، حبوبات، برنج قهوه ای و ذرت برای بیماران مبتلا به افسردگی مفید است.
وی اضافه کرد: مصرف مواد غذایی که از میزان کمتری از کربوهیدرات برخوردار هستند باعث کمبود تولید سروتونین و در نتیجه افسردگی می شود.
این متخصص تغذیه اظهار داشت: مصرف چای باعث کاهش هورمون کورتیزول و در نتیجه کاهش اضطراب می شود و علاوه بر این مصرف چای به دلیل داشتن کافئین کاهش افسردگی را به همراه دارد.
وی گفت: چنانچه فردی عصبی هستید و آرزو می کنید کمی راحت تر باشید مقدار بیشتری غذاهای حاوی کربوهیدرات بالاخص از نوع مرکب مصرف کنید. برای افزایش هوشیاری غذاهای پروتئینی شامل گوشت سفید که حاوی اسیدآمینه های ضروری هستند مصرف کنید.
عضو انجمن تغذیه آمریکا اضافه کرد: ماهی قزل آلا و ماهی سفید به دلیل اینکه حاوی مقادیر زیادی تریپتوفان و پروتئین هستند برای ایجاد روحیه مناسب ، مفید است.
اخبارده در خصوص سایر نکات تغذیه ای مرتبط با افسردگی گفت: مصرف مواد حاوی فنیل آلانین بالا مثل شکلات تلخ به همراه مصرف ویتامین B2، مصرف مواد غذایی حاوی چربی های غیر اشباع شده و مصرف گوشت سفید در کاهش افسردگی موثر است.
وی با بیان اینکه ورزش نیز در کاهش افسردگی نقش داد گفت: ورزش باعث افزایش هورمون رشد و هورمون تستسترون می شود و افزایش این هورمون ها باعث ایجاد انرژی می شود و از طرف دیگر ورزش باعث افزایش جریان خون در مغز می شود.
متخصص تغذیه تصریح کرد: مصرف ویتامین های اسید فولیک B12 و B6، B3 برای کاهش افسردگی در افراد مبتلا به افسردگی بسیار مهم است.
وی با اشاره به اینکه بیماری های مربوط به تیروئید نقش موثری در بروز افسردگی دارد گفت: چنانچه فردی احساس افسردگی دارد انجام یک آزمایش تیروئید لازم است و چنانچه فرد احساس می کند حرارت بدنش پایین است لازم است این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارد.
عضو مرکز تحقیقات علوم اعصاب آمریکا یادآور شد: بسیاری از دانشمندان معتقدند، افسردگی جزیی از سالمندی است درصورتی که متخصصان تغذیه بر این باورند که مسائل مربوط به بیماری های روحی و روانی و از جمله آنها افسردگی در دوران سالمندی ناشی از اختلالات مربوط به تغذیه در این گروه سنی است.
وی افزود: به طور مثال کمبود ویتامین های گروه B در این افراد باعث ایجاد افسردگی در سالمندان می شود.
این متخصص تغذیه یادآور شد: تحقیقات نشان داده است سلنیوم که ماده معدنی مهمی در بدن است باعث بهبود خلق و کاهش اضطراب می شود و کاهش آن در اثر مصرف مواد غذایی حاوی مقادیر کم این ماده مصرفی سبب بروز افسردگی می شود.
وی افزود: سلنیوم ماده ای است که در مواد گوشتی وجود دارد اما میزان آن کم است و برای تامین میزان مورد نیاز بدن باید مکمل آن تهیه شود.

تگ های این مطلب :تغذیه
و تگ های این مطلب :بیماریها
نویسنده : Admin | ساعت ۱:۱٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٦/۱۱
پيام هاي ديگران () | لینک ثابت