مختصری در مورد انواع ویتامین ها (3)

بیوتین

این ویتامین که در قیاس با دیگر ویتامینها، کمتر نیز با گوش شما آشناست، بدن را در برابر عوارض مخرب و مضر چربی ها محافظت کرده و مصرف مقادیر کافی از آن در طول روز، سلامت پوست را تضمین می کند.

از منابع طبیعی این ماده میتوان به تخم مرغ، جگر، گردو، بادام و فندق اشاره نمود.

ویتامین C

این ویتامین که در اصطلاح علمی به «اسید اسکوربیک» نیز معروف شده است، شاید شناخته شده ترین و پرمصرف ترین ویتامین شناخته شده در بدن آدمی است.

به دلیل اینکه این ویتامین محلول در آب بوده و در بدن نیز ذخیره نمی شود، مصرف مداوم این ویتامین در رژیم روزانه غذایی الزامی تشخیص داده شده است.

مصرف روزانه 500 میلی گرم از این برای برخورداری از منافع آن کفایت می کند اما برخی از ورزشکاران روزانه تا 2000 میلی گرم از آن را نیز مصرف می کنند.

این ویتامین آنتی اکسیدانی بسیار قوی است که بدن را در برابر عفونتهای احتمالی محافظت می کند. وجود این ماده برای ساخته شدن بافتهای جدید عضلانی نیز لازم و ضروری است.

از مهمترین منابع این ویتامین می توان به میوه های ترش و سبزیجات سالم و تازه اشاره کرد.

ویتامین D

این ویتامین، نوعی ویتامین محلول در چربی است که به جذب کلسیم در بدن کمک می کند. این ویتامین به طور طبیعی و با قرار گرفتن در معرض نور آفتاب در پوست بدن آدمی تولید میشود.

مقادیر زاید این ویتامین از بدن دفع نشده و در بافت چربی ذخیره می شود. و به همین علت نیز، مصرف افراطی آن مکمن است منجر به بروز عوارضی نظیر: اسهال، استفراغ و درد مفاصل گردد.

مقدار مجاز مصرف روزانه این ویتامین در حدو 400 واحد توصیه شده است.

از مهمترین منابع این ویتامین میتوان به ماهی قزل آلا، ماهی تن، تخم مرغ و شیر اشاره کرد.


ویتامین E

این ویتامین محلول در چربی نیز آنتی اکسیدانی قوی به شمار می رود که مصرف مقادیر کافی از آن در سلامت و در بهبود کارکرد قلب و در تنظیم گردش خون بسیار موثر است.

تقریبا تمام منایع غذایی انسان را می توان غنی از این ویتامین دانست اما بیشترین مقدار آن را می توان در روغن زیتون و یا سایر روغنهای گیاهی یافت.

مقدار مصرف مجاز این ویتامین در حدود 10 میلی گرم در روز توصیه شده است. این ویتامین علیرغم اینکه محلول در چربی است، اما مقادیر زاید آن به راحتی از بدن دفع می شود.

ویتامین K

این ویتامین نیز به گروه ویتامینهای محلول در چربی تعلق دارد. تاثیر جادویی این ویتامین را در انعقاد خون و جلوگیری از خونریزی های شدی می توان دید. مقدار مصرف مجاز این ویتامین برای مردان در حدود 80 میکروگرم در روز و برای زنان نیز درحدود 65 میکروگرم در روز توصیه شده است. این ویتامین با اینکه محلول در چربی است اما مصرف افراطی آن نیز عوارض جانبی چندانی را در پی ندارد.

از مهمترین منابع طبیعی این ویتامین می توان به جگر، گوجه فرنگی، کلم و کدو اشاره کرد.

به جز آب که حتی افراط در مصرف آن نیز جایز است، در مصرف هیچ چیز دیگری افراط نکنید.

دانیال تارمست

منبع: پورتال پزشکی ورزشی ایران

 

/ 2 نظر / 46 بازدید
ariatabligh

سلام خدمت شما مدیریت محترم، وب خیلی خوبی دارید میخوام شما رو به یکی از سایت های ثبت شده در وزارت ار شاد دعوت کنم شما میتوانید با عضویت در این سایت ضمن درج آگهی رایگان و ویژه با کمترین قیمت(نسبت به سایر سایت های غیرمجاز ایرانی) ودریافت کد بنر و قراردادن در وب خو دکسب درآمد نمایید برای عضویت در سایت به این آدرس بروید http://ariatabligh.com/register.html همچنین شما میتوانید با تبادل لینک با این سایت آمار بازدید وپیج رنک خود را افزایش دهید همانطور که مستحضر هستید وجود لینک یه سایت ثبت شده در وزارت ارشاد وایندکس شده درگوگل برای وبلاگ ها نعمتی است گرانقدر پس برای تبادل لینک عجله کنید و به این آدرس بروید http://ariatabligh.com/link/links.php چنانچه در رابطه باسایت مشکلی دارید می توانید به قسمت راهنمای سایت یا به این آدرس مراجعه نمایید: http://ariatabligh.com/page12.html این متن و معرفی سایت بدلیل ثبت شده دروزارت ارشاد کاملا واقعی است لطفا این کامنت را تایید نمایید تا دیگران هم بتوانند از مزیت های این سایت بهره ببرند با تشکر

محب ولایت

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥ سلام علیکم [گل] ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥ [گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل] ஜ۩۞۩ஜஜ۩۞۩ஜஜ۩۞۩ஜஜ۩۞۩ஜ از امام حسین علیه السلام پرسیدند: [گل] فقر و نیازمندی در چیست؟ [گل] ایشان فرمودند: [گل] در طمع و نا امیدی [گل] ஜ۩۞۩ஜஜ۩۞۩ஜஜ۩۞۩ஜஜ۩۞۩ஜ [گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل] ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥ هیچگاه از رحمت گسترده ی الهی نا امید نباشیم [گل] ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥